Združeni arabski emirati (ZAE) so napovedali, da bodo z začetkom letošnjega šolskega leta uvedli umetno inteligenco (AI) kot obvezni predmet v vseh javnih šolah, od vrtca do 12. razreda. Ta odločitev je del nacionalne strategije za pripravo mladih generacij na prihodnost, ki jo bodo oblikovale digitalne tehnologije in inovacije.
Učni načrt AI je skrbno strukturiran in starostno diferenciran, pokrival pa bo sedem ključnih področij, ki se postopoma uvajajo z napredovanjem učencev:
- Temeljni koncepti: Osnovno razumevanje umetne inteligence in njenega delovanja (uvod v zgodbe in igro v vrtcu).
- Podatki in algoritmi: Kako umetna inteligenca uporablja podatke in osnove algoritmov.
- Uporaba programske opreme: Praktična izpostavljenost orodjem in aplikacijam umetne inteligence.
- Etična zavest: Poudarek na tehnološki etiki, odgovorna AI uporabo.
- Aplikacije v resničnem svetu: Primeri umetne inteligence v vsakdanjem življenju in različnih panogah.
- Inovacije in projektno načrtovanje: Praktični projekti, ki spodbujajo ustvarjalnost in reševanje problemov z umetno inteligenco.
- Politike in sodelovanje skupnosti: Razumevanje družbenega vpliva umetne inteligence, njenih posledic za politiko in vključevanje skupnosti.
Cilj je opremiti učence z znanjem in veščinami, ki so primerne za njihovo starost in jim omogočajo razumevanje ter uporabo AI v vsakdanjem življenju.
Z uvedbo AI kot obveznega predmeta v šolah ZAE utrjujejo svoj položaj kot ena izmed vodilnih držav na področju izobraževanja v umetni inteligenci. Ta korak bi lahko služil kot zgled tudi drugim državam, vključno s Slovenijo, pri razvoju sodobnih in proaktivnih izobraževalnih politik.
Kitajska: globalni pionir vključevanja AI v izobraževanje
Podobno kot ZAE tudi Kitajska intenzivno razvija strategije za vključevanje umetne inteligence v svoj izobraževalni sistem. Kitajska vlada je že pred leti predstavila ambiciozni načrt, s katerim želi postati vodilna sila AI do leta 2030. V okviru tega so nekatere šole in univerze že uvedle specializirane predmete, povezane z umetno inteligenco in razvile učbenike ter učne načrte za osnovnošolske in srednješolske ravni.
Kitajska z vlaganjem v raziskave, infrastrukturo in izobraževalne vsebine ustvarja okolje, kjer bo naslednja generacija digitalno kompetentna in pripravljena na vlogo v gospodarstvu prihodnosti.
Evropa in Združeno kraljestvo: previden, neenoten pristop
V Evropi narašča zanimanje za umetno inteligenco v izobraževanju, a za razliko od ZAE in Kitajske ni enotne in obvezujoče strategije. Evropska unija je z Akcijskim načrtom za digitalno izobraževanje (2021–2027) spodbudila države članice k posodobitvi učnih načrtov z vključitvijo digitalnih vsebin, vključno z AI, vendar izobraževanje ostaja v nacionalni pristojnosti, kar pomeni, da se napredek med državami močno razlikuje.
Nekaj primerov dobrih praks:
- Finska je bila ena prvih držav, ki je uvedla elemente umetne inteligence v srednješolski kurikulum in državljanom ponudila brezplačne tečaje AI.
- Italija je zagnala pilotne projekte z uporabo orodij AI za krepitev digitalnih veščin.
- Francija in Nemčija sta sprejeli etične smernice in priporočila za uporabo AI v šolstvu, vendar brez uvedbe obveznega predmeta.
V Združenem kraljestvu so v posodobljeni učni načrt za računalništvo vključene teme, kot so algoritmi in podatki, vendar ni posebnega, univerzalnega predmeta AI za vse učence.
Evropske države večinoma sprejemajo previden, postopni pristop — nadgrajujejo pouk računalništva, spodbujajo kodiranje in ponujajo izbirne predmete o AI, a jim pogosto manjka drzna, celovita vizija. Razlogi za počasno uvajanje vključujejo preobremenjenost učnih načrtov, pomanjkanje usposobljenih učiteljev in odprta etična vprašanja.
Ta pristop pa je že predmet kritik: nekateri pedagogi opozarjajo, da Evropa tvega zaostanek pri razvoju AI talentov. Do leta 2025 nobena evropska država nima tako sistematičnega in celovitega programa kot ZAE. Razkorak postaja očiten: medtem ko druge regije že izvajajo strateške reforme, Evropa še razpravlja.
Naslovna fotografija je bila ustvarjena s pomočjo umetne inteligence.